اختلال دیکته ، یادگیری ، توانبخشی کرمان

اختلال دیکته ، یادگیری ، توانبخشی کرمان

اختلال در بیان کتبی(دیکته نویسی)

◀️ دانش آموزان زیادی وجود دارند که در دیکته نویسی با مشکل مواجه هستند و به نسبت غلط های که می نویسند نمرات کمتری در دیکته نسبت به سایر دروس دریافت می کنند.بطور کلی معلمان و والدین آنان فارغ از بررسی زیربنایی مشکل کودک به راهبردهای زیر متوسل می شوند تا به نوعی مهارتهای دیکته نویسی کودک تقویت گردد:

1- به کودک پند و اندرز می دهند و از کودک تلاش بیشتر را طلب می کنند(چنانچه در دفتر دیکته کودکان مکررا با عبارت های اینچنینی بیشتر تلاش کن ، نیازمند تلاش و کوشش بیشتر است و.. مواجه می شویم.)

۲- گاها کودک از طرف والدین و معلم مورد مواخذه ، سرزنش قرار می گیرد.

۳- ممکن است والدین به سرزنش و انتقاد از معلم بپردازند و نمرات ‌‌‌‌ دیکته کودک را مرتبط با کم کاری معلم بدانند.
۴- هر کدام از والدین ممکن است والد یا دیگر اعضای خانواده را در این امر دخیل بدانند .

۵- تکالیف خانه و مدرسه، که به نوعی با درس دیکته مرتبط می شوند را افزایش می دهند.

۶- از کودک می خواهند کلمه ای را که اشتباه نوشته است را بارها و بارها بنویسد .

◀️ اگر شما با با مشکل دیکته نویسی کودک یا دانش آموز خود مواجه شدید چه راهکارهایی برای کاهش مشکلات دیکته در نظر می گیرید ؟ به نظر شما راهکارهایی نامبرده شده تا چه اندازه می توانند باعث کاهش اشتباهات دیکته ای در کودکان شوند و آیا می توانتد مشکلات دیکته ای کودکان را حل کنند؟؟

پاسخ :?????????

به این پرسش ها باید با احتیاط پاسخ داد چرا که نصیحت و سرزنش و تحقیر به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید اما اگر دانش آموز بارها و بارها از روی درس مورد نظر بنویسد یا کلماتی را که اشتباه نوشته است را بارها و بارها تکرار و تمرین کند، برخی از اشتباهات کودک بواسطه تکرار و تمرین کاهش خواهد یافت اما باید در نظر داشت که ایا این یادگیری به واژه های دیگر در سایر دروس انتقال می یابد یا خیر ؟ یا به عبارتی این یادگیری به سایر موارد تعمیم می یابد یا محدود به همان واژه اشتباه نوشته شده یا درس مورد نظر میشود ؟

پاسخ:??????????

در واقع تمام اشتباهاتی که کودک انجام می دهد از یک نوع و از یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش ثابت و واحد همه ی آنها را از بین برد و به پیشرفت کودک اطمینان داشت. برای دستیابی به راحل متناسب با مشکل کودک ابتدا باید از طبیعی بودن هوش کودک، عدم مشکلات زمینه ای دیگر (مشکل شنیداری و..) اطمینان حاصل نمود و چنانچه مشکل کودک محدود به دیکته نویسی می شود، باید خطاهای متعدد کودک را در دیکته های مختلف مورد بررسی قرار داد و علت یا علل آن اشتباهات را پیدا کرده و متناسب با آن برنامه ی درمانی را در نظر گرفت‌.
# کلینیک توانبخشی نوین
# اختلالات یادگیری
# گفتاردرمانی



تصویربرداری حنجره
کار درمانی
درمان لکنت
نوروفیدبک تراپی
گفتار درمانی
بازی درمانی
اختلالات یادگیری
روانشناسی
درمان بلع
نمایش ویدئو
درباره کلینیک
تماس با کلینیک
تویتتر
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
صفحه اول
گرفتن نوبت
گروه واتساپ