مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
گفتار درمانی در بزرگسالان
🔸بازگشت توانایی، حفظ کیفیت زندگی☘️
🔹گفتاردرمانی در بزرگسالان به ارزیابی و درمان اختلالاتی میپردازد که در اثر سکته مغزی، آسیبهای مغزی، بیماریهای نورولوژیک یا استفادهی بیش از حد از صدا ایجاد میشوند.
🟡چه مشکلاتی درمان میشوند؟
🔹آفازی: اختلال در درک یا بیان زبان
🔸دیزآرتری / آپراکسی: مشکلات حرکتی گفتار
🔹اختلال بلع (دیسفاژی): دشواری در بلع غذا یا مایعات
🔸اختلالات شناختی-ارتباطی: ضعف در حافظه، توجه و سازماندهی زبان
🔹اختلالات صوت: گرفتگی، خشدار شدن یا خستگی صوتی
▪️اهداف درمان:
بهبود توانایی گفتار و ارتباط
افزایش ایمنی در بلع و تغذیه
حفظ استقلال و ارتقاء کیفیت زندگی
▫️روش درمان
✔️درمانها بر پایهی ارزیابی تخصصی، تمرینات مبتنی بر شواهد، تکنیکهای جبرانی و همکاری با سایر متخصصان انجام میشوند.
پاسخ به سوالات در واتساپ:۰۹۱۳۸۴۰۷۱۱۲
نوبتدهی تماس با: ۰۹۱۳۷۴۹۹۳۱۳
آدرس پیج اینستاگرام:dr_karimi.slp
آیا صحبت کردن بزرگسالان هم قابل درمان هست؟
گفتار بزرگسالان به دلایل زیر میتواند ناواضح باشد:
✔️ناشی از اختلالات تلفظی مانند صداهای “س-ر” که از دوران کودکی مانده اند.
✔️ضربه به سر میتواند باعث ناواضح شدن گفتارشود.
✔️سکته مغزی و آسیب به مناطق مغزی گفتار،وضوح گفتار را کاهش می دهد.
✔️سرطان های دهان،حلق و حنجره هم میتوانند وضوح گفتار را تحت تاثیر قرار میدهند
✔️آپراکسی گفتار دوران بزرگسالی
✔️مصرف بالای مشروبات الکلی
🔴آیا درمان دارد❓❓
بله بر طبق تشخیص علت اختلال توسط متخصص گفتاردرمانی اختلال گفتار دوران بزرگسالی قابل درمان است.
🔷برای مشاهده کلیپ های افراد درمان شده به پیج ایستاگرام ما مراجعه نمایید:
@goftardarmani_kerman_novin
آفازی(اختلال گفتار بعد از سکته مغزی)
آفازی چیست؟
✔️آفازی یک اختلال زبانی است که به دلیل آسیب به یک یا چند ناحیه از مغز که مسئول تکلم و زبان هستند،ایجاد میشود.
علائم آفازی:
✅ صحبت کردن باعباراتی که دیگران قادر به درک آنها نیستند.
✅به کار بردن جملات یا عبارات کوتاه
✅استفاده از کلمات نادرست
✅مشکل در درک گفتار دیگران
✅مشکل در خواندن مطالب از روی کتاب
✅نوشتن جملات بی معنی
📍علل بروز آفازی:
▪️وجود تومورهای بدخیم وخوش خیم
▫️بیماری آلزایمر و پارکینسون
▪️سکته مغزی
▫️تصادفات
تمرینات مناسب:
🔶بهتر است ابتدا از بیمار بخواهید به اسامی اشاره کنند.
🔷درک دستورات ساده مثل دستت را بالا ببر را در ابتدا شروع کنید.
🔶میتوانید در شروع از گفتار اتوماتیک مانند صلوات،سوره استفاده کنید.
🔷تکمیل متضادها کمک کننده هستند مثلا شما بگویید بالا بیمار بگوید پایین.
📌جهت تعیین سطح و شدت اختلال تکلم و بلع بیمار در ماه های اول به گفتاردرمانگر مراجعه کنید.
درمان تخصصی لکنت زبان بزرگسالان برای اولین بار درکرمان توسط دکتر محمد کریمی متخصص درمان لکنت
درمان لکنت زبان در بزرگسالان نیاز مند درمان همه جانبه است
ابتدا اموزش شیوه های روانتر صحبت کردن
سپس تعمیم این شیوه ها و ایجاد حس اعتماد به نفس و سپس حذف افکار منفی و در نهایت ایجاد حس جرات و مواجهه شدن با افراد و موقعیت ها و بی توجهی به لکنت و محو تدریجی آن
کلینیک گفتاردرمانی کرمان نوین با سابقه درمان موفق صدها فرد دارای لکنت در ده سال در کرمان با مدیریت محمد کریمی متخصص درمان لکنت در کرمان
گفتاردرمانی در اختلال گفتار پس از سکته مغزی
برای بهبود تکلم بیماران دارای اختلال گفتار پس از سکته مغزی بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید
✔از تصاویری که بیمار قبلا استفاده می کرده شروع کنید
✔نام تصاویر را برجسته و درشت در زیر تصاویر بنویسید
✔در صورتی که بیمار نمی تواند پاسخ دهد از بله و خیر با حرکات سر استفاده کنید
✔با بیمار طولانی صحبت نکنید کوتاه و مختصر صحبت کنید
✔با ریتم و کشیده صحبت کنید
✔زمانی با بیمار صحبت کنید که سرحال است
✔استفاده از سوره ها و شعر هایی که بیمار قبلا استفاده می کرده مفید است
برای درمان به متخصص گفتاردرمانی مراجعه نمایید
بهترین زمان درمان اختلال تکلم پس از سکته مغزی چه زمانی است
✔اختلال تکلم پس از سکته مغزی قابل درمان است و بهترین زمان یک ماه اول تا ۶ ماه پس از سکته است لذا نباید درمان تکلم را به تعویق انداخت زیرا میزان پاسخگوئی به درمان کاهش می یابد
سکته مغزی علائم ، تکلم در سکته مغزی و گفتاردرمانی
✅سکته مغزی انواعی دارد که معمولا در اثر ایجاد لخته خونی در رگی که به مغز می رود به و یا لخته ای ک در رگ های گردن یا قلب رخ می دهد و سپس به وسیله جریان خون به مغز برده می شود اتفاق می افتد.
✅در برخی موارد بر اثر کاهش جریان خون به مغز بر اثر ضعیف بودن قلب برای پمپاژ خون نیز سکته اتفاق می افتد
در برخی موارد بدلیل پارگی رگ سکته اتفاق می افتد
مطالب مرتبط با جستجو
#بهترین_گفتاردرمان | #بهترین_گفتاردرمان_در_کرمان | #درمان_بلع | #درمان_سکته | #درمان_لکنت | #درمان_لکنت | #دکتر_گفتار | #کرمان | #گفتار | #گفتاردرمانی | #گفتاردرمانی_بزرگسالان | #گفتاردرمانی_کرمان | #لکنت | #آپراکسی | #آسیب_مغزی | #درمان_لکنت | #سکته_مغزی | #گفتار_درمانی | #گفتار_درمانی_بزرگسالان | #لکنت_بزرگسال | #متخصص_گفتار_درمانی | #گفتار_درمانی | آفازی | آفازیا | اختلال_گفتار | تکلم | سکته_مغزی | گفتاردرمانی_بزرگسالان | اولین | بار | برای | بزرگسالان | توسط | درکرمان | درمان | درمانی | دکتر | زبان | کار | کاردرمانی | کریمی | لکنت | لکنت | متخصص | محمد | اشاره | بلع | پدر | تصادف | درمان | سکته | سن | شل | صحبت | فهم | کردن | گفتاردرمانی | گفتن | مادر | نوجوان | | اوری | بیاد | حافظه | درمان | رفتن | سکته | شناخت | گفتاردرمانی | مغز | یاد | | بلع | تکلم | خوردن | دکتر | سکته | غذا | کرمان | گفتاردرمانی | متخصص | مغزی |راهکارهایی برای افزایش تمرکز
📝راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان
1- اولين نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز به کودک اين برچسب را نزنيد که «تو عمدا توجه نمي کني» يا «عمدا حرف هاي ما را ناديده مي گيريم. درجه هاي از حواس پرتي مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهي کودکان از محيط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است.
به عنوان مثال وقتي کودکي هنگام عبور از خيابان، زيپ لباسش را مي بندند، ممکن است ديگر قادر به تشخيص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالي که اين کار براي فرد بزرگسال مشکلي نيست. يک بزرگسال به تدريج ياد مي گيرد که محرک هاي بي اهميت را ناديده بگيرد و تمرکزش را روي يک موضوع حفظ کند اما اين کار براي يک کودک ممکن است بسيار مشکل باشد.
2- حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جريمه بابت انجام ندادن يک تکليف يا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتي و محروم کردن او از علايقش، در اين موارد نه تنها چاره ساز نيست، بلکه مشکل او را چندبرابر مي کند، تا جايي که از تحصيل و مدرسه بيزار مي شود.
3- اگر کودک زياد جنب و جوش مي کند و انرژي زيادي دارد، اول به او فرصت بازي بدهيد تا آرام شود و مقداري از انرژي اش با بالا و پايين پريدن و قايم باشک بسوزد، بعد از او بخواهيد کارش را انجام بدهد و پيش از پايان يافتن مقداري از تکاليف که مشخص کرده ايد از جايش بلند نشود.
4- با مکعب هاي رنگي شکل هاي ساده اي به عنوان الگو بسازيد و از فرزندتان بخواهيد پس از مشاهده مانند الگوي شما بسازد. پس از چند بار موفقيت، در مراحل بعدي، پس از ساختن الگوي مورد نظر، از کودک بخواهيد بادقت آن را مشاهده کند، سپس روي آن را بپوشانيد و از کودک بخواهيد مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدي از الگوهاي پيچيده تر استفاده کنيد.
5- در تست هوش وکسلر بخشي وجود دارد که در آن کارت هايي به کودک نشان داده مي شود. در اين کارت ها قسمتي از شکل ناقص است و کودک بايد در زماني محدود آن نقص را شناسايي کند. شما هم مي توانيد از اين کار براي افزايش دقت فرزندتان استفاده کنيد. يعني از کارت هايي که تصويرشان ناقص است، استفاده کنيد.
6- سعي کنيد در مواردي که مي خواهيد کودک تمرکز بيشتري داشته باشد (مثل کلاس درس يا اتاقي که تکاليفش را انجام مي دهد)، محيط را به گونه اي طراحي کنيد که داراي کمترين عامل تحريک کننده براي کودک باشد.
7- به کودک برچسب نزنيد. منظور از برچسب زدن اين است که به خاطر يک رفتار خاص، يک خصلت را به کودک نسبت دهيد. وقتي به او برچسب «حواس پرت» يا «دست و پا چلفتي» مي زنيد او از آن پس خودش را با آن مشخصه مي شناسد و در بسياري از موارد تصوير ذهني اي که شما، از او براي خودش مي سازيد تا آخر عمر روي رفتار و شخصيتش اثر مي گذارد و اين برچسب ها بعد از مدتي باعث مي شوند هم اطرافيان کودک و هم خودش به اين باور برسند که با کودکي روبرو هستند که داراي اين خصلت خاص و تغييرناپذير است. بسياري از ما قرباني برچسب هاي کودکي مان شده ايم. اين اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنيم.
8- چند شي نامرتبط مثل اسباب بازي هاي مختلف يا مانند آن را جلوي فرزندتان بچينيد و به او فرصت دهيد آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشياء را برداريد و از او بخواهيد آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفيت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمي از وسايل را به ياد آورد اما به تدريج با پيشرفت و تثبيت در هر مرحله مي توان بر تعداد وسايل يا اشياء افزود. اين تمرينات را با استفاده از تصاوير نيز مي توان انجام داد.
9- با نشان دادن تصاوير ساده از مناظري که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانيه، از کودک بخواهيد به سوالات شما درباره آن تصاوير پاسخ دهد. در مراحل بعدي وقتي که کودک به اندازه کافي در اين کار ماهر شد، مي توانيد از تصاوير پيچيده تر استفاده کنيد.
10- به خاطر آوردن وسايل داخل يک فروشگاه يا ويترين مغازه پس از چنددقيقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در يک مهماني نيز مي تواند باعث تقويت دقت و حافظه کودک شود.
راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان:
1- اولين نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز به کودک اين برچسب را نزنيد که «تو عمدا توجه نمي کني» يا «عمدا حرف هاي ما را ناديده مي گيريم. درجه هاي از حواس پرتي مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهي کودکان از محيط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است.
به عنوان مثال وقتي کودکي هنگام عبور از خيابان، زيپ لباسش را مي بندند، ممکن است ديگر قادر به تشخيص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالي که اين کار براي فرد بزرگسال مشکلي نيست. يک بزرگسال به تدريج ياد مي گيرد که محرک هاي بي اهميت را ناديده بگيرد و تمرکزش را روي يک موضوع حفظ کند اما اين کار براي يک کودک ممکن است بسيار مشکل باشد.
2- حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جريمه بابت انجام ندادن يک تکليف يا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتي و محروم کردن او از علايقش، در اين موارد نه تنها چاره ساز نيست، بلکه مشکل او را چندبرابر مي کند، تا جايي که از تحصيل و مدرسه بيزار مي شود.
3- اگر کودک زياد جنب و جوش مي کند و انرژي زيادي دارد، اول به او فرصت بازي بدهيد تا آرام شود و مقداري از انرژي اش با بالا و پايين پريدن و قايم باشک بسوزد، بعد از او بخواهيد کارش را انجام بدهد و پيش از پايان يافتن مقداري از تکاليف که مشخص کرده ايد از جايش بلند نشود.
4- با مکعب هاي رنگي شکل هاي ساده اي به عنوان الگو بسازيد و از فرزندتان بخواهيد پس از مشاهده مانند الگوي شما بسازد. پس از چند بار موفقيت، در مراحل بعدي، پس از ساختن الگوي مورد نظر، از کودک بخواهيد بادقت آن را مشاهده کند، سپس روي آن را بپوشانيد و از کودک بخواهيد مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدي از الگوهاي پيچيده تر استفاده کنيد.
5- در تست هوش وکسلر بخشي وجود دارد که در آن کارت هايي به کودک نشان داده مي شود. در اين کارت ها قسمتي از شکل ناقص است و کودک بايد در زماني محدود آن نقص را شناسايي کند. شما هم مي توانيد از اين کار براي افزايش دقت فرزندتان استفاده کنيد. يعني از کارت هايي که تصويرشان ناقص است، استفاده کنيد.
6- سعي کنيد در مواردي که مي خواهيد کودک تمرکز بيشتري داشته باشد (مثل کلاس درس يا اتاقي که تکاليفش را انجام مي دهد)، محيط را به گونه اي طراحي کنيد که داراي کمترين عامل تحريک کننده براي کودک باشد.
7- به کودک برچسب نزنيد. منظور از برچسب زدن اين است که به خاطر يک رفتار خاص، يک خصلت را به کودک نسبت دهيد. وقتي به او برچسب «حواس پرت» يا «دست و پا چلفتي» مي زنيد او از آن پس خودش را با آن مشخصه مي شناسد و در بسياري از موارد تصوير ذهني اي که شما، از او براي خودش مي سازيد تا آخر عمر روي رفتار و شخصيتش اثر مي گذارد و اين برچسب ها بعد از مدتي باعث مي شوند هم اطرافيان کودک و هم خودش به اين باور برسند که با کودکي روبرو هستند که داراي اين خصلت خاص و تغييرناپذير است. بسياري از ما قرباني برچسب هاي کودکي مان شده ايم. اين اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنيم.
8- چند شي نامرتبط مثل اسباب بازي هاي مختلف يا مانند آن را جلوي فرزندتان بچينيد و به او فرصت دهيد آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشياء را برداريد و از او بخواهيد آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفيت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمي از وسايل را به ياد آورد اما به تدريج با پيشرفت و تثبيت در هر مرحله مي توان بر تعداد وسايل يا اشياء افزود. اين تمرينات را با استفاده از تصاوير نيز مي توان انجام داد.
9- با نشان دادن تصاوير ساده از مناظري که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانيه، از کودک بخواهيد به سوالات شما درباره آن تصاوير پاسخ دهد. در مراحل بعدي وقتي که کودک به اندازه کافي در اين کار ماهر شد، مي توانيد از تصاوير پيچيده تر استفاده کنيد.
10- به خاطر آوردن وسايل داخل يک فروشگاه يا ويترين مغازه پس از چنددقيقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در يک مهماني نيز مي تواند باعث تقويت دقت و حافظه کودک شود.
اصول کاربردی رفع اختلال املا در مقطع ابتدایی
بیشترین غلط های املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟
بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی است که 👈 یک صدا دارند ولی 👈چند شکل نوشته می شوند.
مثلا حروفی مانند "ض" و "ز" و "ظ" و"ذ" که یک صدا و چند شکل دارند و سایر حروف الفبای فارسی همانند.
📍برای رفع این نوع غلط های املایی چه کار کنیم؟
✔تمرینات تقویت حافظه دیداری را انجام دهید.
✔زیر کلمات خاص درس(حروف آنها یک صدا ولی چند شکل نوشتن دارد) خط بکشید یا با ماژیک فسفری علامت بگذارید.
✔کلماتی هم خانواده برای این کلمات خاص پیدا کنید و به دانش آموزان ارایه کنید.مثلا در آموزش کلمه نظر،کلمات "منظور "و " مورد نظر" و" ناظر "را هم بنویسید و بحث کنید.
✔در مورد شکل نوشتن کلمات خاص درس، با دانش اموزان در مورد ویژگی های شکل ظاهری بحث کنید و دانش آموزان ضعیف در مورد شکل نوشتاری چند کلمه نظر داده و برای دیگران توضیح بدهد.
✔قبل از املا گفتن،کلمات خاص و اینچنینی را روی تخته بنویسید و در مورد شکل نوشتن این کلمات پنج دقیقه صحبت و تبادل نظر کنید.
✔از والدین بخواهید این کلمات و کلمات هم خانواده آن را روی کارت نوشته و از دانش آموز بخواهند با یک بار دیدن کلمات،با انگشت کلمات را روی فرش یا دیوار یا هوا یا شن و... بنویسند.