مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
ارزیابی دوره پیش از ارتباط هدفمند و هوشمند
ویژگی این دوره: این دوره در بازه ی زمانی یک تا ۸ ماهگی بوده و در آن کودک قصد برقراری ارتباط ندارد ولی والدین رفتار کودک را هدفمند قلمداد می کنند.
جنبه های ارزیابی
ارزیابی تحول غذاخوردن و حرکات دهانی
ارزیابی صداسازی( قان و قون)
۱- ارزیابی تحول غذاخوردن و حرکات دهان
علاوه بر ارزیابی مواردی که در دوره نوزادی انجام می گیرد، رفتارهای خوردن و آشامیدن کودک، با استفاده از چک لیست، توسط والدین و یا آسیب شناس گفتار و زبان در حین مشاهده کودک، بررسی می شود.
نمونه ای از سئوالات چک لیست:
چه کسی به کودک غذا می دهد؟
در هنگام تغذیه کودک در چه وضعیتی است؟
آیا کودک از یک سینه بهتر از سینه دیگر می خورد؟
آیا کودک به قدرت عمل مکیدن را انجام می دهد؟
در هر وعده، کودک چه مقدار شیر می خورد؟
فواصل تغذیه کودک چقدر است؟
تغذیه کودک چقدر طول می کشد؟
در طول روز چند بار شیر می خورد؟
آیا کودک در هنگام شیر خوردن هوشیار است و به مادرش نگاه می کند؟
آیا کودک می تواند در هنگام شیر خوردن، آرواره،سر و تنه اش را کنترل کند؟
آیا در هنگام شیر خوردن، حالت تهوع، سرفه یا گاز گرفتن ایجاد می شود؟
ایا بنظر می رسد که در بلعیدن تاخیر دارد؟
آیا کودک بین مکیدن، بلعیدن و تنفس هماهنگی وجود دارد؟
آیا هنگام شیر خوردن، شیر از دهانش خارج می شود؟
۲- ارزیابی صداسازی
نمونه صداسازی:
صداسازی هایی انتخاب شوند که در موقعیت راحت تولید شده اند.
صداسازی هایی که شبیه واکه، همخوان و صداهای گفتاری هستند و با خروج فشار جریان هوا همراه هستند، مد نظر هستند.
۲۰ دقیقه نمونه، حدود ۷۰ موقعیت صداسازی را فراهم می کند. در مواقعی که کودک همکاری نمی کند، ۵۰ تا ۷۰ موقعیت صداسازی تقریبا برای ارزیابی مناسب اند.
صداسازی ها توسط، مشاهده مستقیم درمانگر و گزارش والدین ثبت می شود.
سرعت قان و قون: تعداد صداها( نه هجاها) تقسیم بر زمان ضبط نمونه صداسازی. بطور طبیعی، با افزایش سن بخصوص بعد از ۶ ماهگی، باید بر سرعت قان وقون افزوده شود.
تعداد همخوان ها به واکه ها:تعداد همخوان ها به واکه ها تقسیم و ضربدر ۱۰۰ شود. بطور طبیعی، در صد همخوان ها نسبت به واکه ها، در سال اول افزایش می یابد.
قان وقون چند هجایی: در نیمه دوم سال اول، تعداد هجاهای قان و قون افزایش می یابد(cv/cvcv// / ماما/ بابا/ ) و در پایان سال اول، همخوان های هجاهای قان و قون متفاوت می شوند.
ارزیابی ارتباط والدین-کودک
آسیب شناس گفتاروزبان، با استفاده از چک لیست، چگونگی تعامل والدین با کودک را مشاهده و سپس بررسی می کند.
نمونه هایی از سئوالات چک لیست
احساس رضایت و مثبت بودن در هنگام برقراری ارتباط.
حساسیت مادر در مقابل سرنخ های کودک برای تعامل یا ارتباط برقرار نکردن.
پذیرفتن وضعیت کلی کودک.
میزان تعامل و تمایل دوطرفه کودک و والدین.
والدین از وسایل و یا از فعالیت ها به چه شکل استفاده می کنند که کودک را تشویق به ارتباط کند.
میزان صحبت کردن مادر با کودک و قان قون کردن با او چقدر است؟
مادر به چه میزان می تواند توجه کودک را جلب کند و او را وادار به تعامل کند.
اختلال یادگیری ، انواع اختلال یادگیری
اختلال یادگیری انواعی دارد که در زیر به آنها می پردازیم
✅ dyslexia دیسلکسیا شناخته شده ترین نوع اختلال یادگیری است. افراد دارای این اختلال در خواندن و درک مطلب مشکل دارند. این اختلال به شیوه های مختلفی تظاهر پیدا می کند.
- کودک در صدا کشی کردن مشکل دارد
- صداهای مشابه به هم را تشخیص نمی دهد
- دربخش کردن کلمات مشکل دارند
- روان نمی خوانند
تفاوت کار متخصص توانبخشی (کاردرمانگر وگفتاردرمانگر) ویژه اختلال بلع با معلم و روانشناس چیست
✔ اگر کودک شما بواسطه نداشتن معلم یا نرفتن به مدرسه یا ضعیف بودن سیستم آموزشی مدرسه صرفا درس های کتاب را فرا نگرفته است معلم خصوصی می تواند راهگشا باشد
✔ اگر کودک شما یادگیری خوبی دارد اما بدلیل شرایط نامناسب خانواده مانند طلاق، اختلاف یا بد رفتاری با کودک یا رفتار نامناسب از سمت همکلاسی یا معلم انگیزه برای یادگیری ندارد روانشناس می تواند با ارائه راهکارهای انگیزشی مشکل را حل کند
✅ اما اگر کودک شما علی رغم تلاش نمی تواند یاد بگیرد، دچار ضعف حافظه است، صداها را جابجا می نویسد، کند می نویسد ، در ترکیب و بخش کردن مشکل دارد، بدخط است، کلمات مشابه را تشخیص نمی دهد، فراموش می کند، کلمات را جا می اندازد، اختلال گفتار همراه با یادگیری دارد، ضعف عضلات دست دارد، بیش فعال است و تمرکز ندارد
- متخصص توانبخشی ( کاردرمانگر و گفتاردرمانگر) می تواند به درمان کودک شما کمک کند
- کاردرمانگر به ادراک و مهارت های حرکتی تخصصی ویژه نوشتن کمک می کند
- گفتاردرمانگر به ادراک واج ها ، حافظه فعال و دستکاری واج ها، حل مسله و درک مطلب می پردازد
استفاده از نوروفیدبک در چند جلسه اثرات درمانی آن ظاهر می شود؟
استفاده از نوروفیدبک در چند جلسه توصیه می شود؟
به منظور هر چه بهتر شدن نتایج بدست آمده و پایداری بیشتر اثرات آن ۳۰ تا ۴۰ جلسه مستمر استفاده از دستگاه توصیه می شود. برخی از افراد به جلساتی بیش از این تعداد و برخی به جلسات کمتری احتیاج دارند. تعداد جلسات باید در حدی باشد که درمان تکمیل شود و تغییرات به وجود آمده در مغز حک شوند و به شکل عادت در آیند.
فاصله بین جلسات باید چقدر باشد؟
بسته به نوع مشکل مراجع،حداقل دو تا سه جلسه در هفته توصیه می شود.بدیهی است که مستمر بودن جلسات نقش اساسی در روند بهبودی و بالا بردن توجه و تمرکز مراجع خواهد داشت.
پس از چند جلسه اثرات درمان ظاهر می شود؟
ممکن است در چند جلسه اول مرجع متوجه هیچ تغییری نشود اما پس از گذشت10الی 15 جلسه روند رو به مثبت بطور محسوس در مراجع دیده شود.