مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
درمان تخصصی لکنت
ارزیابی لکنت زبان را می توان در چند حیطه انجام داد که شامل موارد زیر می باشند:
رفتار های اصلی لکنت:
به نظر میرسد غیر متداولترین مشکل لکنت تکرار و کشیدگویی باشد. اگر چه اکثر افراد یکی از الگوهای تکرار یا تنش را دارند، تمام افراد لکنتی شکل های مختلفی از هم گسیختگی گفتار را نشان می دهند؛ بنابراین یکی از ویژگی های اصلی آنالیز ناروانی، توصیف این رفتارهای هسته ای است. مثلا در مورد تکرارها، متخصص باید اندازه ی واحد تکرار شونده (عبارت – کل کلمه – هجا)، تکرارها در واحد (مثلا پ پسر در برابر پ پ پ پسر)، درجه و زمان تنش های همراه و چگونگی پایان دادن به آنها را شناسایی کند. آیا تکرار بی صدای وضعیت های تولیدی وجود دارد؟ آیا مراجع در طول تکرارها در پیدا کردن واکه ی مناسب دچار مشکل می شود؟
در مورد کشیدگویی هم متخصص اطلاعاتی راجع به جایگاه آناتومیکی قفل، این که بی صدا هستند یا صدادار، چقدر طول می کشند، میزان تنش های همراه و چگونگی پایان دادن به آنها جمع آوری می کند.
ویژگی های تقلایی / تنش:
بسیار نادر است که فردی فقط تکرار یا کشیدگویی داشته باشد. افراد لکنتی در حالی که برای صحبت کردن تلاش می کنند دچار تنش هستند و اغلب صداها و حرکات بی ربط و معنی تولید می کنند. افراد لکنتی گستره ی متفاوتی از این رفتارهای شخصی را نشان می دهند، که ممکن است در مراجعانی خاص، در بسامد و شدت آن تفاوت وجود داشته باشد.
ویزگی های پنهان:
در افرادی که لکنت پیشرفته دارند، نشانه های آشکار تنها بخشی از مشکلات می باشند. فرد پس از سال ها لکنت و برخورد با مشکلات مختلف در شرایط مختلف نگرش و احساس خود را درباره ی لکنت پنهان می کند.
ممکن است بعضی از درمانگران به رفتار های مخفی توجه نکنند در حالی رفتارهای آشکار و پنهان به هم وابسته هستند؛ یعنی رفتارهای اجتنابی و مخفی کارانه باعث تقویت لکنت و رفتنار های آشکار می شود و رفتار های آشکار نیز موجب تقویت ترس ها، نگرش های منفی و… می شوند. برای ارزیابی این رفتار ها از مصاحبه یا چک لیست استفاده می شود.
شدت لکنت
ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری شدت ناروانی وجود دارد که در اینجا به یکی از برجسته ترین انها اشاره می کنیم:
Stuttering severity for children and adult : این آزمون را می توان هم برای افرادی که توانایی خواندن دارند و هم افرادی که این توانایی را ندارند استفاده کرد. در این آزمون در حالی که مراجع متنی را می خواند یا در یک گفتگو شرکت می کند، تعداد هجا ها (یا کلمات) لکنت شده و تعداد کل هجاها (یا کلمات) توسط آسیب شناس گفتار و زبان شمارش می شود. سپس درصد هجاهای لکنت شده محاسبه می شود. همچنین متخصص طول مدت طولانی ترین لکنت را اندازه می گیرد و رفتارهای فیزیکی برجسته ی همراه با گفتار هم بررسی می شوند.
غالبا نمره ی تکالیف طول مدت و رفتارهای همراه، با نمره ی کل ترکیب می شود. شدت لکنت مراجع از مقایسه نمره ی کل با هنجاری که در راهنمای آزمون آمده بدست می آید. در این روش شدت لکنت بصورت خیلی خفیف، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید توصیف می شود. برخی متخصصان ترجیح می دهند سرعت گفتار را در سطح کلمه اندازه گیری کنند و برخی دیگر در سطح هجا می گیرند. سرعت متوسط گفتار برای افراد طبیعی بزرگسال مذکر ۱۶۸ واژه در دقیقه و ۲۲۱ هجا در دقیقه و برای جنس مونث ۱۵۱ واژه در دقیقه و ۲۰۴ هجا در دقیقه است. افراد مونث ترجیح می دهند که آهسته تر صحبت کنند و از کلمات طولانی تر اما کمتری استفاده می کنند.
تعیین شدت لکنت شامل گام های زیر می باشد:
در جلسه اول ۲۰-۱۵ دقیقه گفتار فرد را ضبط می کند. درمانگر می تواند از این روش جهت آشنایی بیشتر با فرد و خانواده ی او استفاده کند.
در شروع جلسه دوم حدود ۱۰ دقیقه از گفتار محاوره ای بیمار را ضبط کند و می تواند درباره ی هر موضوعی که برای مراجع یا خانواده ی او مهم است بحث کند.
در جلسه سوم حدود ۷- ۵ دقیقه از گفتار فرد را ضبط می کند. قبل از شروع درمان اگر مقدارهای بدست آمده بیشتر از ۵ – ۳ درصد باشد ارزیابی اشتباه بوده.
منابع
۱- Haynes WO , Pindzola RH , Diagnosis and Evoaluation in Speech Pthology , 6thed , boston: 2004.
۲- Stuttering an integrated approach to its nature and treatment Barry Guitera ۲۰۰۶٫
بیشفعالی یا بازیگوشی؟
بازیگوشی یا بیشفعالی؟ چطور تفاوت این دو را بشناسیم؟⁉️
آیا کودکتان همیشه در حال دویدن، پریدن و بازی است؟ آیا نگران هستید که این رفتارها نشانهی بیشفعالی باشد؟⁉️
بازیگوشی و بیشفعالی (ADHD) هر دو با تحرک زیاد در کودکان همراهاند، اما تفاوتهای مهمی دارند که دانستن آنها میتواند به والدین در انتخاب مسیر درست کمک کند.
✔️تفاوتهای اصلی بازیگوشی و بیشفعالی در کودکان:
۱. میزان تمرکز
بازیگوشی: کودک میتواند در کارهایی که دوست دارد (مثلاً نقاشی، بازی با اسباببازی) برای مدتی تمرکز کند.
بیشفعالی: کودک در تمرکز بر فعالیتهای مختلف دچار مشکل است، حتی در کارهایی که به آنها علاقه دارد.
۲. کنترل رفتار در محیطهای مختلف
بازیگوشی: در مکانهای رسمی یا شرایط خاص، کودک میتواند خود را کنترل کند. بیشفعالی: کودک حتی در موقعیتهای جدی هم نمیتواند آرام بماند یا رفتار خود را کنترل کند.
۳. میزان و نوع تحرک
بازیگوشی: تحرک کودک طبیعی است و در موقع لزوم (مثلاً زمان خواب یا غذا خوردن) کاهش مییابد.
بیشفعالی: کودک تقریباً همیشه در حال حرکت است و کاهش تحرک برایش دشوار است.
۴. رعایت قوانین
بازیگوشی: کودک معمولاً پس از تذکر یا تشویق، قوانین را رعایت میکند.
بیشفعالی: کودک ممکن است بارها و بارها قوانین را نادیده بگیرد، حتی بعد از تذکرهای مکرر.
۵. پاسخ به تشویق یا تنبیه
بازیگوشی: رفتار کودک با تشویق مثبت یا محرومیت تغییر میکند.
بیشفعالی: حتی پس از تشویق یا تنبیه نیز ممکن است تغییری در رفتار کودک مشاهده نشود.
✔️چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنیم؟
اگر نشانههای زیر را در کودک خود مشاهده میکنید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید:
🔹بیقراری مداوم و بیش از حد
🔸ناتوانی در تمرکز حتی در بازیها
🔹قطع مکرر صحبت دیگران
🔸عدم توانایی در رعایت قوانین ساده
🔹بروز مشکلات اجتماعی و تحصیلی
✅ارزیابی بهموقع میتواند از ایجاد مشکلات جدیتر در آینده جلوگیری کند.
🔴خدمات تخصصی مرکز ما
در مرکز توانبخشی ما، خدمات زیر برای کودکان بیشفعال ارائه میشود:
✔️ارزیابی دقیق روانشناختی و گفتاردرمانی
✔️طراحی برنامههای مداخله فردی
✔️آموزش والدین برای مدیریت بهتر رفتار کودک
✔️جلسات مشاوره فردی و خانوادگی
جهت رزرو وقت مشاوره با ما تماس بگیرید:
09138407112
📌نتیجهگیری
بازیگوشی بخشی طبیعی از رشد کودک است، اما بیشفعالی نیاز به توجه تخصصی دارد.
با شناخت درست این تفاوتها، میتوانید آیندهی بهتری برای فرزندتان بسازید.
آیا مصرف موز و بستنی باعث تاخیر گفتار کودکان میشود؟
در سالهای اخیر باورهای نادرستی در میان خانوادهها رایج شده که مصرف برخی خوراکیها مانند موز یا بستنی میتواند باعث تأخیر در گفتار کودکان شود. اما آیا واقعاً این ادعا پایهی علمی دارد؟⁉️
✅واقعیت این است که:
تا امروز، هیچ مطالعهی علمی معتبر، ارتباط مستقیمی بین خوردن موز یا بستنی و تأخیر در گفتار کودکان پیدا نکرده است. گفتار کودک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد که شامل ژنتیک، شرایط محیطی، کیفیت تعاملات زبانی و در مواردی مشکلات پزشکی یا رشدی میشود.
✔️مصرف موز و بستنی (در حد متعادل) بخشی از رژیم غذایی طبیعی و سالم کودک است و به تنهایی نمیتواند موجب مشکل در رشد گفتار شود. البته نکتهی مهم، توجه به سلامت عمومی کودک، تعادل در تغذیه، و تشویق به برقراری ارتباط کلامی روزمره است.
چه عواملی واقعاً باعث تأخیر گفتار میشوند؟
🔸مشکلات شنوایی
🔹ضعف در تعامل اجتماعی
🔸عوامل ژنتیکی
🔹اختلالات رشدی مثل اوتیسم یا اختلالات زبان و گفتار
🔴در پایان:
اگر نگرانیای درباره رشد گفتار کودک خود دارید، بهتر است به جای محدود کردن خوراکیها، با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید تا بررسی دقیق و تخصصی انجام شود.
📌“برای مشاوره تخصصی گفتاردرمانی کودکان، با ما در تماس باشید.”
تماس با ما ۰۹۱۳۷۴۹۹۳۱۳
پاسخدهی به سوالات در واتساپ:۰۹۱۳۸۴۰۷۱۱۲
ادرس پیج اینستاگرام:dr_karimi.slp
نقش اختلال پردازش شنوایی مرکزی در اختلالات تلفظ کودکان
بسیاری از والدین تصور میکنند اگر شنوایی کودکشان طبیعی باشد، پس مشکلی در تلفظ او وجود نخواهد داشت. در حالی که گاهی ریشهی اختلالات تلفظ نه در گوش، بلکه در مغز نهفته است؛ جایی که پردازش و تفسیر صداهای شنیدهشده انجام میشود.
✔️اختلال پردازش شنوایی مرکزی (CAPD) به حالتی گفته میشود که کودک صداها را میشنود، اما مغز او در تشخیص، تمایز و درک درست این صداها دچار مشکل است. این موضوع میتواند باعث اشتباه در تلفظ صداهایی مانند /س/، /ش/، /ر/ و… شود.
🔹برخی علائم اختلال CAPD عبارتند از:
• اشتباه گرفتن صداهای مشابه
• دشواری در درک گفتار در محیطهای شلوغ
• نیاز به تکرار زیاد صحبتها
• اختلال در یادگیری زبان و گفتار
🔴درمان چگونه انجام میشود؟
گفتاردرمانی نقش مؤثری در بهبود این اختلال دارد. با استفاده از تمرینهای شنیداری، تقویت آگاهی واجشناختی و آموزش تمایز صداها، میتوان به کودک کمک کرد تا صداها را بهتر بشنود، درک کند و تلفظ نماید.
در کلینیک ما، ارزیابی دقیق و تخصصی مهارتهای شنوایی مرکزی کودکان انجام میشود و بر اساس آن، برنامه درمانی اختصاصی طراحی میگردد.
🟡اگر کودک شما در تلفظ برخی صداها دچار مشکل است، پیشنهاد میکنیم جهت ارزیابی تخصصی با ما در تماس باشید.
تماس با ما:۰۹۱۳۷۴۹۹۳۱۳